Veerkrachtige samenleving
Veerkrachtige samenlevingen zijn in staat om schokken op te vangen, en idealiter te benutten als kans om verder te ontwikkelen. Bij Inholland focussen we op de veranderkracht om te kunnen functioneren in een complexe en sterk veranderende samenleving.
Het gaat niet zozeer om de veerkracht op zichzelf, maar om het adaptieve vermogen en de redzaamheid van mensen. Denk aan: preventie, wendbaarheid, zelfstandigheid, samen leven, betrokkenheid en gedrag bewoners, rechtvaardigheid, veiligheid
Studenten aan de slag met eenzaamheid
Eenzaamheid komt voor onder alle lagen van de bevolking. Belangrijk dus om dit te herkennen en bespreekbaar te maken. Om zich voor te bereiden op hun toekomstige taak gingen studenten Social Work aan de slag met het thema. Zo kregen ze workshops en gastlessen van professionals uit het werkveld van onder andere Indigo, HandicapNL en Plant a Friend. Ook gingen ze op bezoek bij verpleegtehuizen en woonzorgcentra om activiteiten te doen met eenzame bewoners. Alle studenten van Inholland Den Haag zijn tot slot uitgenodigd om een kaartje te schrijven voor een eenzame oudere of jongere.
Betere aansluiting van hulp voor jongeren
Hulp en ondersteuning voor jongeren moet beter aansluiten bij de levens, behoeften en ambities van jongeren zelf. Dat doel had het vierjarig onderzoeksprogramma Ondersteuning Jeugd in Overgang naar Volwassenheid, waarvan de resultaten in mei 2022 werden gepresenteerd. Het onderzoek vond plaats in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam. Het werd uitgevoerd door de lectoraten Jeugd en Samenleving, Dynamiek van de Stad en Empowerment en Professionalisering van Hogeschool Inholland, en het Verwey-Jonker Instituut.
Juist in deze levensfase van de overgang naar volwassenheid (16-23) maken jongeren belangrijke veranderingen mee en dat biedt kansen, maar ook moeilijkheden”, zegt Femke Kaulingfreks, lector Jeugd en Samenleving bij Hogeschool Inholland en projectleider.
“Met dit onderzoek willen we bijdragen aan ondersteuning van oudere jeugd en jongvolwassenen die werkt en die beter aansluit bij de levens, behoeften en ambities van jongeren zelf. Met daarbij speciale aandacht voor de veerkracht van jongeren, en hoe wij die als professionals kunnen helpen te versterken.”
“Juist in deze levensfase van de overgang naar volwassenheid (16-23) maken jongeren belangrijke veranderingen mee en dat biedt kansen, maar ook moeilijkheden”
Veerkrachtige samenwerking in de stadstuin
Richard de Brabander
Tijdens zijn lectorale rede laat lector Richard de Brabander, van het lectoraat Ecosociaal werk, zien dat duurzame leefomgeving en veerkrachtige samenleving onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. Hij hecht belang aan de rol die sociaal werk kan spelen in vraagstukken die met duurzaamheid en sociaalecologische rechtvaardigheid samenhangen. En hij kijkt wat dit vraagt van toekomstig professionals en van de studenten die wij opleiden.Richard de Brabander kondigt de start van een ecosociaal Leer- en InnovatieNetwerk (LIN) aan. Dat gaat hij vormgeven samen met Erik Sterk, directeur van De Voedseltuin en Pluspunt en vanaf januari 2023 van stadskruidentuin Rotterdamse Munt in de wijk Feijenoord.
In de stadstuin worden ecologische en sociale doelen gecombineerd. “Het draagt bij aan het vergroenen van de leefomgeving, ontwikkelt educatietrajecten om de achterstand tot onderwijs en arbeidsmarkt te verkleinen, en zet een lokale circulaire economie op.
Dit draagt bij aan de insteek van ons lectoraat en aan een veerkrachtige samenleving. Een bonte verzameling van studenten van allerlei opleidingen, onderzoekers van verschillende lectoraten, lokale ondernemers en buurtbewoners draagt bij aan het vergroenen en verduurzamen van de wijk en helpt een gezonde leefomgeving creëren.”
Het lectoraat draagt zo bij aan het ontwikkelen van ecosociale praktijken, vormgegeven samen met maatschappelijk kwetsbare groepen.
‘Noem de huidige studenten de veerkrachtige generatie’
Studenten van vandaag de dag een verloren generatie? Nee, zij verdienen het juist een veerkrachtige generatie genoemd te worden. Studenten hadden het moeilijk, maar praat hen ook weer niet de put in, betoogt Rutger Kappe, lector Studiesucces bij Hogeschool Inholland, in het stuk ‘Noem de huidige studenten de veerkrachtige generatie’ dat verscheen in dagblad Trouw.