Praktijkgericht onderzoek
Met praktijkgericht onderzoek en onderwijs helpen we studenten om te werken aan een duurzame, gezonde en creatieve samenleving, waarbij we de mens centraal zetten. Onze lectoren, docent-onderzoekers en studenten werken nauw samen met het beroepenveld, overheden en maatschappelijke partners aan vraagstukken uit de dagelijkse praktijk.
De resultaten van ons onderzoek leveren niet alleen een belangrijke bijdrage aan de beroepspraktijk, maar helpen ook bij het opleiden van toekomstige professionals die succesvol kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Twee thema’s willen we graag belichten: ecosociaal werk en Design Thinking.
Ecosociaal werk: werken aan sociale duurzaamheid
Het Rotterdamse debatpodium - en Remonstrantse Kerk - Arminius was het culturele decor van de lectorale rede van Richard de Brabander. Als hij plaatsneemt achter het spreekgestoelte, refereert hij aan deze setting: “Ik ga geen donderpreek geven of het evangelie verkondigen, maar jullie wél onderdompelen in het ecosociaal werk. Het wordt nog in geen enkel handboek over sociaal werk in Nederland besproken. Wat beoogt het? Hoe realiseren we dat? Wat levert het op? Elk sociaal werk zou ecosociaal moeten zijn. Ik besef dat ik met deze stelling een grote broek aantrek. Toch wil ik het erop wagen. Ik betoog dit tegen de achtergrond van de centrale vraag van het lectoraat: Hoe kunnen we een duurzame samenleving creëren die sociaal én ecologisch rechtvaardig is en welke rol kan het sociaal werk daarin spelen.”
Richard presenteert ook de naamswijziging van het lectoraat: van Dynamiek van de Stad naar Ecosociaal werk. Wil je er meer over weten?
Design Thinking als aanpak voor complexe vraagstukken
Er zijn talloze problemen in de wereld. Zoals de klimaatcrisis, plastic soep en de disbalans op de arbeidsmarkt. Om die complexe problemen op te lossen, zijn mensen met verschillende expertises nodig. Maar de uiteindelijke oplossing vind je niet door samen veel te vergaderen: daar komt Design Thinking bij kijken.
In onze podcastserie Onderzoekers over de Toekomst pleit lector Guido Stompff voor Design Thinking als aanpak voor complexe vraagstukken. Door te creëren, experimenteren en exploreren, ontstaat een stortvloed aan nieuwe ideeën. Hoe werkt Design Thinking precies? Welke skills zijn nodig bij professionals en studenten? En wat is Guido’s grote droom voor de toekomst?