De rol van veerkracht bij jongeren
Hoe jongeren opgroeien, hoe zij omgaan met uitdagingen in het leven en welke rol professionals daarbij spelen is belangrijk in een veerkrachtige samenleving. Bekijk deze voorbeelden van onderzoek naar veerkrachtig opgroeien.
Hoe beïnvloed je veerkracht bij jongeren als professional?
Waarom kunnen sommige jongeren beter omgaan met tegenslagen dan andere? Wat kunnen professionals daarin betekenen? Femke Kaulingfreks, lector Jeugd & Samenleving, schoof aan tafel bij de podcastserie Onderzoekers over de Toekomst om antwoord te geven op dit soort vragen. "Jongeren hebben iedereen in hun omgeving nodig om veerkrachtig te zijn," stelt Femke.
‘Wil je politieke betrokkenheid? Neem jongeren dan serieus’
Ook deed het lectoraat van Femke onderzoek naar jongeren en de politiek. Van alle mensen die stemmen, blijven jongeren het vaakst thuis. Er is een flinke kloof tussen jongeren en de politiek. Die kloof is groeiende met name in stedelijke gebieden met een hoge concentratie jongeren met een migratieachtergrond of praktisch opleidingsniveau.
Vier typen studenten ontrafeld
Gelukkige studenten zijn betrokken studenten en boeken in het algemeen goede studieresultaten. Maar wat de ene student gelukkig maakt, werkt bij de ander misschien wel averechts. Onderzoekers van Hogeschool Inholland ontdekten vier typen studenten en beschreven die in een praktische handleiding. (Her)ken de student in de klas én in jezelf. "Het onderzoek ontstond uit nieuwsgierigheid," vertelt Lisa Klinkenberg, docent-onderzoeker bij lectoraat Studiesucces.
Succesvolle community Triple ThreaT zet jongeren in hele organisatie centraal
Ambitie, passie, familie én rolmodellen. Het zijn de belangrijkste ingrediënten van het succesvolle Triple ThreaT, een community die jongeren uitdaagt en stimuleert om aan hun passie te werken. De community uit de Haarlemse wijk Schalkwijk bestaat al dertien jaar en groeit nog steeds. En dat in een tijd waar veel verenigingen en organisaties kampen met leegloop.
Hoe zet je jongeren met boksen in hun kracht?
"Jongeren van ouders met psychische of verslavingsproblemen ervaren vaak chronische stress en mentale en lichamelijke gezondheidsproblemen die doorwerken in hun opleiding, sociale omgeving of financiële situatie”, vertelt Jasmijn Holla. lector Kracht van Sport en Bewegen. “Met de RAAK-MKB-subsidie onderzoeken we in het project Challenge, Change, Confidence aan welke inhoudelijke en organisatorische criteria een boksinterventie voor kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen moet voldoen.”
Pilletje hier, pilletje daar
Studenten bewuster van schaduwzijde synthetische drugs
Een Pak’m erbij(sluiter), bierviltjes, een deel van de vierdejaarsstudenten van de opleiding Leisure & Events Management (LM) is druk bezig met een ontwerp voor het project over de impact van synthetische drugs: ‘Pilletje hier, pilletje daar’. Het is een langdurig project in opdracht van het Openbaar Ministerie. Juist omdat drugs dicht bij de belevingswereld van jongeren staat, wil het OM met dit project hen en andere jongeren op een positieve manier inzicht geven in de wereld van synthetische drugs.
Het doel is vooral bewustwording. Om te weten wat het effect is van dit project bij de studenten die hieraan meewerken, doet docent-onderzoeker Eva James, verbonden aan het lectoraat Societal Impact Design, onderzoek met het Empathie Kompas van lector Wina Smeenk.
Wina Smeenk, lector Societal Impact Design:
“Het Empathie Kompas heb ik ontwikkeld om ontwerpers te helpen empathiseren met de mensen met wie ze samenwerken, maar ook voor wie ze ontwerpen. Het Kompas helpt om elkaar beter te leren begrijpen en beter te leren samenwerken. Dit kan tot betere ontwerpen leiden. Met het Kompas kunnen we nu laten zien dat jongeren zich bewuster worden van de wereld rondom synthetische drugs. Daarmee draagt dit project bij aan een veilige, gezonde en veerkrachtige samenleving.”
Lees verder
Students as Partners krijgt vorm in pilots
Met het project Student as Partners maken drie lectoraten (Design Thinking, Authentic Leadership en Studiesucces) werk van de het streven van Hogeschool Inholland om studenten op allerlei vlakken mee te laten beslissen. Op die manier kunnen we hun betrokkenheid, welzijn en studiesucces vergroten, zijn ze beter voorbereid op hun rol als professional, maken we ons onderwijs beter en dragen we bij aan een veerkrachtige samenleving. Mede dankzij de toekenning van de Comeniusbeurs zijn inmiddels acht pilots van start gegaan. Zo praten studenten onder meer mee over een geheel nieuw curriculum voor de opleiding Leraar Basisonderwijs (Pabo).
“SaP gaat over het herdefiniëren van de relatie tussen student en docent en is daarmee een vehikel voor onderwijsvernieuwing.”
Jürg Thölke, lector Authentic Leadership
“SaP draagt bij aan de veerkracht van studenten. Door hun actieve betrokkenheid worden ze in hun kracht gezet en uitgedaagd.”
Rutger Kappe, lector Studiesucces
“Ik zie professionals zitten in plaats van studenten.”
Guido Stompff, lector Design Thinking
Deel deze pagina: