Onze studenten

Studenten maken Texel zelfvoorzienend

Texel wil in 2030 energieneutraal zijn. Daarom helpen studenten van verschillende opleidingen het eiland zelfvoorzienend te maken met duurzame energie en water. Op het eiland zijn studenten, samen met het werkveld en (docent)onderzoekers aan de slag gegaan om plannen te maken en te pitchen aan ondernemers en de gemeente Texel.

“We staan aan het begin van een proces waarbij onze maatschappij kantelt naar een duurzame, circulaire samenleving. Noodgedwongen door klimaatverandering en een tekort aan primaire grondstoffen,” verduidelijkt Fred Gardner, associate lector Innovatiemodellen Duurzame Energie bij Inholland.

“Om die nieuwe samenleving, die nieuwe economie en energievoorziening vorm te geven, zijn mensen nodig. Jonge mensen die tijdens hun opleiding leren omgaan met deze transitie, begrijpen wat er nodig is en dat vanzelfsprekend vinden..”

In de podcast vertellen Fred Gardner en projectleider Jos van Dam over het ontstaan van Planet Texel. Studenten Nienke, Daan en Wessel laten hun licht schijnen over de samenwerking tussen meerdere opleidingen op het gebied van techniek, energetica, tuinbouw, voedselvoorziening, toerisme, ruimtelijke ordening, ecologie en bedrijfskunde. Docent Ted van der Klaauw deelt zijn ervaringen. En Texelaars Pepijn Lyklema en wethouder Hennie Huisman kijken naar de toekomst van een zelfvoorzienend Texel.

Veggie Slices wint Wij Inholland award 2019

Gedroogde plakken op basis van groenten en fruit, te gebruiken voor consumptie. Dat is VeggieSlices. Met het concept om groente- en fruitverspilling tegen te gaan winnen studenten Food Commerce & Technology Mabel Engels en Marije Gelderloos de Wij Inholland award 2019.

Dit product is innovatief en er is zeker een markt voor. Deze studenten spelen goed in op een trend.

Geavanceerd droneproject HiPerGreen in de prijzen

Onder meer vanwege de doortastende aanpak van onderzoekers, studenten en docenten sleept onderzoeksproject HiPerGreen van Hogeschool Inholland de derde prijs in de wacht van de RAAK Award 2019. De jury is onder de indruk van “de doortastende aanpak en ziet grote potentie in de praktijk, niet alleen voor de autonoom vliegende drone uit dit project, maar ook voor de inmiddels vijf andere toepassingen waar het team onderzoek naar doet.”

HiPerGreen is een doorstart van het project Drones in de Kas van studenten Luchtvaarttechnologie, mogelijk gemaakt met een flinke SIA RAAK-mkb subsidie van een half miljoen euro. Met technieken in de precisie-landbouw wordt bekeken hoe met minder bestrijdingsmiddelen en minder grondstoffen (mest, water) een hogere productie gedraaid kan worden. Centraal staat het herkennen van plantenziektes in een zo vroeg mogelijk stadium door middel van de inzet van een autonoom vliegende drone. De verkregen data worden zodanig geanalyseerd dat de geïnfecteerde gebieden in de kassen gericht kunnen worden herkend en behandeld. Hierdoor zal de gewas uitval substantieel beperkt kunnen worden.

De jury is onder de indruk van “de doortastende aanpak en ziet grote potentie in de praktijk.

Bij het project zijn acht groepen docenten en studenten betrokken van technische, economische en agri-opleidingen van Inholland in Delft, Alkmaar, Haarlem en Diemen. Lector Robotica Cock Heemskerk speelt een sleutelrol.

Communicatiestudent Thom Maasdam wordt ambassadeur diversiteit

Thom Maasdam, tweedejaarsstudent Communicatie bij Inholland Rotterdam, is in 2019 begonnen als ambassadeur diversiteit van de hogeschool. Als ambassadeur voert hij onder andere gesprekken met andere onderwijsinstellingen, bedrijven en organiseert hij activiteiten om diversiteit in het onderwijs en het bedrijfsleven bespreekbaar te maken.

In mijn optiek is diversiteit een breed begrip. Iedereen is uniek en dus divers, of het nu gaat om geloof, gender, afkomst, geaardheid of politieke voorkeur.

Jongeren helpen met geldproblemen

Nieuwe smartphone kopen of je zorgverzekering betalen? Het wordt vaak de smartphone, want als je jong bent wil je erbij horen. Dat zorgt ervoor dat veel jongeren in financiële problemen komen. Het begint klein, maar schulden en betalingsachterstanden kunnen flink oplopen. En dan kom je er zelf niet meer uit.

Om mbo’ers en andere studenten en jongeren te ondersteunen bij geldproblemen onderneemt Inholland diverse initiatieven. Onze communicatiestudenten bedachten de app Saldo Baas. Deze app geeft studenten inzicht in hun financiën en helpt ze schuldenvrij te blijven. De app is onderdeel van Financieel Slim Studeren, een project van Schuldenlab070 en Inholland Den Haag, waarbij studenten met geldproblemen begeleiding krijgen van een persoonlijke coach.

Het begint klein, maar schulden en betalingsachterstanden kunnen flink oplopen.

Op hun beurt in Rotterdam helpen 'moneycoaches’ van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) mbo’ers van het Albeda College met vragen en problemen over geld. Moneycoach Malika Malaab: “Schulden vormen een maatschappelijk probleem. Het is zo fijn dat wij met de kennis die we bij onze opleiding opdoen, kunnen bijdragen aan de oplossing. We geven jongeren de juiste tools, laten zien waar ze recht op hebben en we leren ze communiceren met schuldeisers en organisaties. ”

In de klas werken aan 'fitte basis' Rotterdamse jeugd

Met smaaklessen en een lekkere gezonde lunch voor leerlingen van basisscholen verenigen Pabo-studenten studenten Food Commerce & Technology (FCT) van Inholland Rotterdam en Delft hun krachten om samen met de gemeente te werken aan een gezonde toekomst voor de Rotterdamse jeugd. Dit zogeheten Learning Lab is een van de manieren van onderwijsvernieuwing om studenten zo vroeg mogelijk actief te laten leren in de praktijk.

De studenten ervaren de samenwerking in het Learning Lab als zeer positief en leren veel van elkaar. Pabo-studenten ervaren hoe het is om een voedingsinterventie op school te organiseren.

Voor Food-studenten is de uitdaging om in hele simpele bewoordingen uitleg te geven over gezonde voeding aan jonge kinderen.

“Foodstudenten zijn niet gewend om voor de klas te staan”, vertelt Miranda van Zanen, Inholland-coördinator van de Smaaklessen. “Zij kunnen dus veel leren van de kennis en vaardigheden van de Pabo-studenten in het lesgeven en omgaan met kinderen. Zeker de eerste keer voor de klas staan is voor hen erg spannend. Als zij het eenmaal gedaan hebben zijn ze heel enthousiast. Omdat kinderen heel eerlijk zijn in hun feedback, leren de studenten hoe zij de lesstof het beste over kunnen brengen. Dit moeten ze vooral ervaren.”