Student centraal in coronatijd
Zó wil de student straks les krijgen
Corona had in 2021 grote invloed op ons onderwijs. Voor studenten vaak afstandelijk en pittig, maar ook laagdrempelig en efficiënt. Hoe kunnen we die positieve effecten behouden en nog beter benutten? En belangrijker nog, hoe wil de student ná corona les krijgen? Op basis van landelijk en eigen onderzoek zetten we de wensen en ervaringen op rij. Het belangrijkst? Een goede afwisseling tussen fysiek en online onderwijs, interactief onderwijs én persoonlijke begeleiding.
Lekker(der) in je vel met podcasts Inspiring Students
Studenten van het podcastinitiatief Inspiring Students zetten zich tijdens coronatijd in om andere studenten te motiveren en te inspireren. In plaats van verhalen vol ellende, deelden zij juist hun verhaal over hoe coronamaatregelen positief van invloed zijn op hun leven. Inspiring Students is een initiatief van Inholland Podcast in samenwerking met het Studentsucces Centrum van Hogeschool Inholland.
Inspiring Students is een podcast ontstaan tijdens de avondklokuren van corona; een oproep van studenten om weer motivatie te vinden, creatief te zijn, ‘out of the box’ te kunnen denken, durven dromen over een stage of studeren in het buitenland, zichzelf weer uitdagen, op zoek naar samen zijn, weer ‘lekker in je vel’ voelen.
Studeren in coronatijd, hoe is dat eigenlijk?
Veel studenten deelden met ons hoe het is om te studeren in een op zijn zachtst gezegd ‘bijzondere’ tijd. In Delft gingen vroegen we naar de ervaringen van Xenne Akpotor en Sacha Kinds, bestuurders van de studieverenigingen Sipke Wynia (opleiding Luchtvaarttechnologie) en FMC (opleiding Food, Commerce & Technology). Hoe blikken zij terug op een ‘bijzonder bestuursjaar’?
Xenne Akpotor, voorzitter Sipke Wynia 54ste bestuur 2020 – 2021
"Het is al heel wat om voorzitter van een studievereniging te zijn, maar de pandemie maakte dit nog uitdagender. Het was een lastig jaar, heel anders dan normaal natuurlijk. Uiteindelijk hebben we met veel regels geprobeerd om leuke dingen te organiseren. Om een licht aan het einde van de tunnel te bieden, voor onze leden en alle studenten van Inholland Delft. ”
Sacha Kinds, voorzitter Studievereniging FMC 12e bestuur 2020 – 2021
“Ook voor ons was het jaar niet al te gemakkelijk. We zijn dit jaar gestart met een fysieke eerstejaarsdag, maar kort erna ging alles online. Gelukkig zijn daar veel creatieve oplossingen uit ontstaan. Zo hebben we verschillende online activiteiten en cursussen georganiseerd. We misten het fysieke contact, toch is het een leuke uitdaging geweest om alles zo goed mogelijk neer te zetten. Ondanks alles heb ik erg genoten van mijn bestuursjaar.”
Studenten helpen elkaar door de coronacrisis heen
“Steun van elkaar lijkt iets kleins, maar je hebt het echt nodig”, zegt Merve Özdemir, student Sociaal Juridische Dienstverlening aan Inholland Rotterdam in een item van RTV Rijnmond over studeren tijdens de coronacrisis. In het item zoomt de regionale omroep in op de rol van ons Studentsucces Centrum en de studentbuddy’s om studenten te helpen door de crisis heen te komen.
Aanleiding voor de reportage is het feit dat uit onderzoek blijkt dat studenten in deze tijd vooral het contact met medestudenten missen. Merve vertelt dat ze veel aan de studentbuddy’s heeft gehad en het Studentsucces Centrum. Merve volgde er bijvoorbeeld een workshop om beter met motivatieproblemen om te leren gaan.
Studentmentoren bieden steun in pandemische tijden
Hoe vergroot je het studentwelzijn, hoe hou je studenten actief bij de opleiding en hoe help je ze door deze coronatijd heen? Op al deze vragen bedachten de docenten bij de Alkmaarse en Haarlemse opleidingen Bouwkunde, Civiele Techniek en Bouwmanagement & Vastgoed een oplossing: de studentmentor. Bouwkundestudenten Casper en Daniël delen hun ervaring.
Studentmentor Casper Vos “Ik begeleid eerstejaars bij projecten. Ik help ze op weg. Ze kunnen me altijd vragen stellen. Door te overleggen met een student die al ervaring heeft met de lesstof en projecten wordt alles duidelijker. Het contact is veelal via Teams, al kwam ik eerder ook langs op locatie in het lab. Ik geef de eerstejaars vooral veel uitleg over hoe ik het eerste studiejaar heb aangepakt. Op hun beurt vertellen zij dat ze in deze coronatijd minder contact hebben met elkaar en dat missen.”
Studentmentor Daniel Kuurman “Door je eigen ervaringen te delen kun je eerstejaars echt een stapje omhoog helpen. Je behoedt ze voor fouten. Wij als studentmentoren zien de knelpunten van opdrachten en projecten vaak sneller dan docenten omdat we deze zelf al eerder hebben uitgevoerd.”