De regio als klaslokaal

Met living labs, kenniswerkplaatsen en creatieve hubs gebruiken wij steeds vaker de regio als klaslokaal. Waar ontwikkel je je als (toekomstig) professional immers beter dan in de praktijk? Onze studenten werken zo op bijzondere inspirerende plekken aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. In samenwerking met politici, gemeenten, ondernemers, instellingen én bewoners.

In Haarlem werken aan bouwkundige praktijkvraagstukken

In de minor Built Environment bij Inholland Haarlem buigen studenten van verschillende opleidingen zich over diverse praktijkvraagstukken. Hoe transformeer je een bedrijventerrein tot een duurzaam woon-werkgebied, binnen een bredere gebiedsontwikkeling? En hoe kom je van een gebied met woningen en een mbo- en hbo-instelling tot een campusomgeving - met daarbij ook nog ruimte voor groen en recreatie?

In Haarlem werken aan bouwkundige praktijkvraagstukken

Gemeenten, ontwikkelaars, bouwbedrijven leveren vraagstukken aan en studenten van verschillende opleidingen gaan ermee aan de slag in multidisciplinaire teams. In dit geval van de opleidingen Bouwmanagement & Vastgoed/ Ruimtelijke Ontwikkeling, Bouwkunde, Civiele Techniek en Landscape and Environment Management.

Shannon Horsten (Bouwmanagement & Vastgoed) over haar vraagstuk om te komen tot een campus in Haarlem.

“Het is heel gaaf dat je als student, waar deze gewenste ontwikkeling voor bedoeld is, hier een plan voor mag maken. Ik denk dat wij zelf ook het beste aanvoelen wat er hier beter kan. En omdat je met studenten van andere opleidingen samenwerkt, die een andere kijk en expertise hebben, leer je weer van elkaar.”

Ben Godijn, docent Civiele Techniek

“Wat een mooie ontwikkelingen en een geweldige manier om het onderwijs zowel voor studenten als docenten, maar ook voor de marktpartijen interessanter en leerzamer te maken!”

Ted van der Klaauw, docent Landscape and Environment Management

“Voor onze studenten is het goed om opdrachten voor ‘echte’ opdrachtgevers te doen. Tijdens dit hele proces zie ik dan ook dat ze het heel serieus aanpakken en dat ze presentaties geven die leuk, leerzaam en motiverend zijn. Dat maakt me, in combinatie met het geleverde kwaliteitsniveau, echt trots.”

In Amsterdam Noord werken aan buurtverbetering

In de Amsterdamse Waterlandpleinbuurt werken onze studenten Social Work samen met bewoners aan ‘informele netwerken’. Doel is om bij te dragen aan de sociale cohesie en sociaaleconomische positie in deze ontwikkelbuurt. De opleiding werkt hierin nauw samen met het Inholland-lectoraat Jeugd en Samenleving, Stadsdeel Noord van de gemeente Amsterdam en partners uit het sociale werkveld.

Ook in Den Helder: zijn waar het gebeurt en leren, heel veel leren.

Hoe zorg je voor meer doorstroom van woningen? Hoe ga je eenzaamheid tegen, hoe maak je een wijk groener en hoe kan de energietransitie worden doorgevoerd? Echte problemen oplossen, dat doen onze studenten samen met mbo’ers in de regio Den Helder.

Ook in Den Helder: zijn waar het gebeurt en leren, heel veel leren.

Vanuit de Kenniswerkplaats Den Helder gebeurt dit op drie locaties, waaronder De Schooten, Huisduinen en het maritiem gebied.

Toerisme en vrijetijdsbesteding onder de loep in Rotterdam

In een voormalig bankgebouw naast winkelcentrum Zuidplein huist sinds kort het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam. In het eerste ‘living lab’ van Hogeschool Inholland Rotterdam werken studenten van onze Creative Business-opleidingen, onderzoekers, bewoners en ondernemers samen aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Hoe kunnen toerisme en vrijetijdsbesteding een positieve bijdrage leveren aan de stad?

Andere stage-aanpak regio IJmond maakt Pabo-professionals flexibeler

De Pabo van Inholland Haarlem kiest samen met Opleidingsschool IJmond voor een andere stage-aanpak. Bij een ‘traditionele’ Pabo-stage draaien studenten mee met één groep op een basisschool. In de nieuwe aanpak gaan Pabo’ers uit verschillende studiejaren samen met professionals uit het basisonderwijs in een leerteam aan de slag. Zo worden ze opgeleid tot ‘adaptieve professionals’.

De studenten kunnen zich zo beter aanpassen aan verschillende behoeften van hun leerlingen en groep. Door meer contact met verschillende leerkrachten en te zien hoe iedereen werkt, krijgen studenten een beter beeld van wat bij hen past. Ook ontdekken ze al snel dat er niet één manier van goed lesgeven is, maar je ook moet kunnen switchen!

‘Green juniors’ helpen ondernemers bij duurzame initiatieven

Ondernemers in de agri-, food- en tuinbouwsector dragen vaak veel meer bij aan een duurzame en circulaire maatschappij dan zichtbaar is voor consumenten. Het is dan ook lang niet even makkelijk om hen te enthousiasmeren voor duurzame alternatieven. Tijdens het project Green Juniors krijgen studenten van Inholland Delft de kans om het verhaal van duurzame bedrijven zichtbaar(der) te maken en zo de impact te vergroten.

Zo gingen studenten aan de slag voor een varkenshouderij: ‘Zuiderzeevarken; Good Food, Good Mood’. Een project dat streeft naar veel ruimte, licht en een ondergrond (stro) waarin de varkens kunnen wroeten. Hun vlees wordt rechtstreeks afgezet naar ongeveer 25 slagers in Noord-Holland. Ook zijn er steeds meer restaurants die het vlees van Zuiderzeevarken op de kaart zetten.

Andere studenten maakten, in opdracht van Innovatiegroep Greenport West-Holland een inspiratiegids over hoe de circulaire stad tot bloei komt in Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland. In de inspiratiegids hebben de studenten allerlei innovatieve en slimme ideeën uitgewerkt op het gebied van water, glastuinbouw, energie, mode, werken en op sociaal gebied.

24 uurs Onderwijsbattle: The Dutch Weed Burger

In 24 uur een oplossing vinden voor uitdagende cases uit het werkveld? Dat deden onze studenten tijdens de 24 uurs Onderwijsbattle: Connect to Create in het AFAS-stadion in Alkmaar. Aan het begin van het studiejaar gingen studententeams van verschillende opleidingen van verschillende locaties van Hogeschool Inholland de strijd met elkaar aan tijdens een bijzonder live-evenement. Wie heeft de beste, innovatiefste, creatiefste of duurzaamste oplossing voor een probleem (geformuleerd door het werkveld)?

Het winnende team gebruikte de “pittige en leerzame” 24 uur om met een strategie te komen om The Dutch Weed Burger succesvol en blijvend in de markt te zetten. Vooral belangrijk voor een duurzame toekomst zonder vlees. De vegetarische zeewierburger heeft volgens deze studenten het meest kans van slagen door het populair te maken bij een jong publiek.

“We willen The Dutch Weed Burger, dat van zichzelf al een stoer product is, nog beter inzetten als ‘het stoere product’ voor de jeugd”, geven de winnaars aan. Ze tonen hoe, door de burgers te verkopen op bijvoorbeeld skate-events. Even een burger naar binnen werken en vervolgens weer de half pipe in. “Op deze manier associëren jongeren de weedburger niet met een boomknuffelaar, maar met actiesport! We hopen dat de jeugd zo enthousiast wordt en dat we op den duur met de Weed Burger de ‘Nederlandse Red Bull’ in huis hebben.”