Ondersteund door technologie

We zetten technologie in om sneller en slimmer te kunnen studeren, toetsen te maken of met medestudenten te sparren. We ondersteunen en professionaliseren docenten om technologie optimaal te benutten. Ook in het curriculum van onze opleidingen is er ruime aandacht voor de plaats en rol van technologie in het toekomstige (werk)veld van de student.

Toekomstgericht onderwijs en de rol van technologie

“Maatwerk is waar het om gaat in toekomstgericht onderwijs,” zegt Jos Fransen, lector Teaching, Learning & Technology in de podcast die we opnamen ter ere van zijn afscheid. “Het is geen kwestie van standaardaanpakken. Bij het ontwerpen van leerpraktijken gaat het om de vraag welke aanpak voor wie op welk moment in welke vorm het meest passend is. Wat voor wie op welk moment het beste werkt. En dan kijken we niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de omgevingen waarin het leren plaatsvindt en hoe technologie hierin kan ondersteunen.”

Luister naar de podcast over toekomstgericht onderwijs bij Inholland

'Bij het ontwerpen van leerpraktijken gaat het om de vraag welke aanpak voor wie op welk moment in welke vorm het meest passend is.'

Jos Fransen, emeritus lector Teaching, Learning & Technology

Ontwikkelingen MijnInholland-app in 2020

Al enige tijd kunnen studenten eenvoudig hun rooster bekijken, cijfers checken of zich aanmelden voor een toets met de MijnInholland-app. Dit is dé officiële app van Hogeschool Inholland. Ook krijgen ze een melding als docenten afwezig zijn.

Vanaf 2020 bevat de app ook hun digitale collegekaart en is er een functionaliteit waar studenten gebruik van kunnen maken als ze op zoek zijn naar startersbanen, stages en afstudeerplekken.

‘Fysiek onderwijs gebaat bij digitale technologie’

Na al het thuiswerken hebben docenten de voordelen van digitaal lesgeven wel ontdekt, zou je denken. Toch kijken velen uit naar het moment om weer fysiek voor de klas te staan. Nynke Bos, gestart in 2020 als lector Teaching, Learning & Technology, vindt dat niet zo vreemd. “Door corona was de overstap naar online noodgedwongen en lang niet altijd goed voorbereid. Bovendien is digitale technologie bedoeld als aanvulling, niet als vervanging van fysiek onderwijs. Zet je de tools goed in, dan kun je de fysieke contacttijd met studenten verbeteren.” Nynke wil opleidingen daarin helpen.

‘Fysiek onderwijs gebaat bij digitale technologie’

Meer technische innovatie ‘dankzij’ corona

Door corona is er een flinke push geweest om gebruik te maken van (ondersteunende) technologie in ons onderwijs. Dankzij de middelen die vrijkomen door de Kwaliteitsafspraak kunnen we (nieuwe) digitale tools inzetten die de leeromgeving rijker maken. In het oog springende voorbeelden zijn feedbacktools als Mahara, een nog bredere inzet van onze onderwijsomgeving Moodle, de portfolio-applicatie Scorion en de evaluatiemethode Abbi, ontwikkeld door studenten.

Meer technische innovatie ‘dankzij’ corona

Colofon

Redactie: Karlien de Bruin, Carlijn Hendriks en Daan Stet Wilt u alle cijfers weten? Bekijk dan het Jaarverslag 2020. E-mail ons