Activerend onderwijs
We bieden onderwijs aan waarmee we de student activeren. Dit wil zeggen dat studenten actief op zoek gaan naar oplossingen en alternatieven. We dagen hen uit hierin meerdere perspectieven te verkennen. Studenten nemen hierbij de regie over hun eigen studieloopbaan. Zij krijgen coaching van docenten en rolmodellen uit de praktijk.
Uit je comfortzone met Creative Future
Durven om uit de comfortzone van je opleiding te komen, samen te werken met onbekende studenten van andere opleidingen en je te laten verrassen; daar draait het grosso modo om bij Creative Future, onderdeel van de Creative Growth Experience. Studenten Creative Business of van andere opleidingen kunnen onder deze noemer een heel semester vanuit ‘fieldlabs’ aan de slag met creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
'Op basis van onder meer motivatie, competenties en leerdoelen werd ik ingedeeld in een groep met als opdracht om een nieuwe, maatschappelijk relevante toepassing voor olifantsgras te bedenken.'
Marielle Klaasse
Student Tourism Management
Financiële proeftuin bij voetbalclubs voor studenten Accountancy
Hoe verwerk je de coronacompensatie voor seizoenkaarthouders van AZ in de jaarrekening? En hoe ga je om met financiële risico’s en ethische dilemma’s bij een voetbalclub als ADO Den Haag? Samen met experts uit de praktijk betraden ze in 2020 deze financiële proeftuin om aan de slag te gaan met deze vraagstukken. Erwin Tuin, docent en coördinator Accountancy Alkmaar is één van de geestelijk vaders van de proeftuin waarin studenten actief en beter worden voorbereid op de beroepspraktijk.
“De ervaringen uit de proeftuin vormen de basis voor een grondige curriculumvernieuwing. Van vakgericht willen wij naar meer geïntegreerd onderwijs.” “Je bent eigenlijk nooit helemaal klaar met de leerstof na een tentamen”, zegt studente Ruby Geijssen die deelnam aan de AZ-proeftuin. “Ik vind het goed om in het diepe gegooid te worden en dan op school te sparren met de docenten of je wel de goede kant op gaat.” Deze manier van werken vraagt volgens haar niet alleen meer zelfstandigheid maar ook een stukje professionaliteit.
'Ik vind het goed om in het diepe gegooid te worden en dan op school te sparren met de docenten of je wel de goede kant op gaat.'
Integrale Veiligheidskunde en stedelijke herontwikkeling
Voor zijn opleiding Integrale Veiligheidskunde onderzocht eerstejaarsstudent Tim van Werkhoven de veiligheidssituatie op en rond de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. De plek heeft een onveilig imago, vanwege onder andere groepen hangjongeren, wapengeweld en roekeloos rijgedrag. Een interessante praktijkcase dus voor Tim en zijn medestudenten! “Wat ik erg leuk vind is de focus op realistisch en actueel onderwijs dat zich in Rotterdam in de omgeving van de hogeschool afspeelt. Als toekomstig veiligheidskundigen leren we zo anders te kijken naar bepaalde situaties en daarop te acteren.”
Integrale Veiligheidskunde en stedelijke herontwikkeling
Bekijk de vlog van Tim waarin hij zijn opdracht en presentatie toelicht.